Mercruiser 454/330hp > + 440hp
- s24
- Kirjoittaja
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
16 vuotta 6 päivää sitten - 15 vuotta 11 kuukautta sitten #127
: s24
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Vastaus käyttäjältä s24 aiheessa Vs:Mercruiser 454/330hp >
Jep,
Kuten "Bolt-On" osia käyttäneet tietävät, osat sopivat paikoilleen lievällä sovittamisella...
Jos alkuperäisiä osia ei ole vaihdettu, kuten tässä tapauksessa oli tehty, ja koneistettu juurikaan tasopintoja.
Kyseessä on kuitenkin "custom built" moottori, joten nämä eivät tulleet yllätyksenä, työtä lisää ja moottorin rakennus eteni tasaiseen tahtiin.
Muutama asia jotka vaikuttivat valittuihin osiin:
-putket tuli pitää pinnan alla (ei optioita)
-kierrosalue em syystä max 5000rpm asti
-95E polttoaine
nämä yhdessä olivat ohjenuorana, kun nokka-akselia valitiin käytettävälle puristussuhteelle sopivaksi = 9.4:1, ja maksimi sytytysennakkona pidetään erittäin alhaista 32`(viritetty BBC pitää yleensä 36-38` ennakosta).
jatkuu...
Kuten "Bolt-On" osia käyttäneet tietävät, osat sopivat paikoilleen lievällä sovittamisella...
Jos alkuperäisiä osia ei ole vaihdettu, kuten tässä tapauksessa oli tehty, ja koneistettu juurikaan tasopintoja.
Kyseessä on kuitenkin "custom built" moottori, joten nämä eivät tulleet yllätyksenä, työtä lisää ja moottorin rakennus eteni tasaiseen tahtiin.
Muutama asia jotka vaikuttivat valittuihin osiin:
-putket tuli pitää pinnan alla (ei optioita)
-kierrosalue em syystä max 5000rpm asti
-95E polttoaine
nämä yhdessä olivat ohjenuorana, kun nokka-akselia valitiin käytettävälle puristussuhteelle sopivaksi = 9.4:1, ja maksimi sytytysennakkona pidetään erittäin alhaista 32`(viritetty BBC pitää yleensä 36-38` ennakosta).
jatkuu...
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Viimeksi muokattu: 15 vuotta 11 kuukautta sitten s24.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- force26
- Poissa
- Junior Member
Vähemmän
Lisää
- Viestejä: 33
- Vastaanotettu kiitos 0
16 vuotta 5 päivää sitten #130
: force26
Alle 500 kuutiotuumaiset mitataan lastentarhassa
Vastaus käyttäjältä force26 aiheessa Re:Vs:Mercruiser 454/330hp >
Tarkoitin osien valmistusmaata, eagle=Kiina
Alle 500 kuutiotuumaiset mitataan lastentarhassa
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- s24
- Kirjoittaja
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
16 vuotta 1 päivä sitten #144
: s24
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Vastaus käyttäjältä s24 aiheessa Vs:Re:Vs:Mercruiser 454/330hp >
force26 kirjoitti:
Hmmm,
Sillä ei ainakaan tässä tapauksessa ollut negatiivista merkitystä, ennemminkin päinvastoin...
Tarkoitin osien valmistusmaata, eagle=Kiina
Hmmm,
Sillä ei ainakaan tässä tapauksessa ollut negatiivista merkitystä, ennemminkin päinvastoin...
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- s24
- Kirjoittaja
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
15 vuotta 11 kuukautta sitten - 14 vuotta 5 kuukautta sitten #157
: s24
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Vastaus käyttäjältä s24 aiheessa Mercruiser 454/330hp >
Moottorin valmistumista odotellessa oli aika hankkia uudet pakosarjat, joihin ei ollut kuin yksi todellinen vaihtoehto = Stainless Marine alumiinipakosarjat rosterimutkilla. Valintaa helpotti moottorin korjaukseen johtanut syy, alkuperäisten pakosarjojen ja mutkien välinen tiivistepinta oli syöpynyt riittävän ohueksi päästääkseen veden pakosarjan kautta männän päälle...
Stainless Marinen pakosarjoisssa vesi johdetaan letkulla sarjasta mutkaan, jolloin tiivistepinnassa on ns."dry joint" liitos. Vesi ei pääse pakosarjan kautta sylinteriin, vaikka tiiviste pettäisi. Lisäksi sarjat on valmistettu siten, että ne mahdollisen rikkoutumisen sattuessa eivät vuoda sisään, vaan ulos, jolloin moottorivaurio ei ole mahdollista.
Moottorin teho lisääntyy myös jonkin verran, tapauksesta riippuen 10-50hp, riippuen viritysasteesta. Olen itse testannut samanlaisessa moottorissa, sekä peltipakosarjoja, että SM sarjoja:
508hp peltisarjoilla
500hp Stainless Marine sarjoilla
487hp Stainless Marine sarjoilla veneapulaitteet kytkettynä
tämän lisäksi erästä 454 venemoottoria testattiin:
440hp ! alkuperäisillä Mercruiser pakosarjoilla
490hp peltisarjoilla!
Joten tehoero peltisarjojen ja Stainless Marine pakosarjojen välillä on marginaalinen n.10hp verrattuna alkuperäisiin valurautasarjojen 50hp eroon nähden. Moottorivaurion riski on pakosarjojen osalta poissuljettu. Ja paino vähenee huomattavasti, jolloin veneen painopiste paranee.
Lisäksi pakosarjojen mutkiin teettiin sovitteet lambda-antureille, kts. kuva.
(kiitokset Ständelle)
Stainless Marinen pakosarjoisssa vesi johdetaan letkulla sarjasta mutkaan, jolloin tiivistepinnassa on ns."dry joint" liitos. Vesi ei pääse pakosarjan kautta sylinteriin, vaikka tiiviste pettäisi. Lisäksi sarjat on valmistettu siten, että ne mahdollisen rikkoutumisen sattuessa eivät vuoda sisään, vaan ulos, jolloin moottorivaurio ei ole mahdollista.
Moottorin teho lisääntyy myös jonkin verran, tapauksesta riippuen 10-50hp, riippuen viritysasteesta. Olen itse testannut samanlaisessa moottorissa, sekä peltipakosarjoja, että SM sarjoja:
508hp peltisarjoilla
500hp Stainless Marine sarjoilla
487hp Stainless Marine sarjoilla veneapulaitteet kytkettynä
tämän lisäksi erästä 454 venemoottoria testattiin:
440hp ! alkuperäisillä Mercruiser pakosarjoilla
490hp peltisarjoilla!
Joten tehoero peltisarjojen ja Stainless Marine pakosarjojen välillä on marginaalinen n.10hp verrattuna alkuperäisiin valurautasarjojen 50hp eroon nähden. Moottorivaurion riski on pakosarjojen osalta poissuljettu. Ja paino vähenee huomattavasti, jolloin veneen painopiste paranee.
Lisäksi pakosarjojen mutkiin teettiin sovitteet lambda-antureille, kts. kuva.
(kiitokset Ständelle)
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Viimeksi muokattu: 14 vuotta 5 kuukautta sitten s24.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- s24
- Kirjoittaja
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
15 vuotta 10 kuukautta sitten - 14 vuotta 5 kuukautta sitten #170
: s24
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Vastaus käyttäjältä s24 aiheessa Vs:Mercruiser 454/330hp >
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Viimeksi muokattu: 14 vuotta 5 kuukautta sitten s24.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
- s24
- Kirjoittaja
- Poissa
- Moderator
- Sea Ray S-24 ???
15 vuotta 10 kuukautta sitten - 15 vuotta 10 kuukautta sitten #172
: s24
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Vastaus käyttäjältä s24 aiheessa Vs:Mercruiser 454/330hp >
Moottoria ei poikkeuksellisesti testattu dynopenkissä, aikataulusta johtuen. Ennen veneeseen asennusta se kuitenkin käytettiin lämpimäksi lavalla, jonka jälkeen se asennettiin paikoilleen. Lämmönvaihtimen sijoitus moottoritilan takaseinään, sekä pakosarjojen vaihtuminen toivat muutoksia myös jäähdytysletkujen sijoitteluun.
Stupid questions? Are there such... The one that you`ve not asked[
Viimeksi muokattu: 15 vuotta 10 kuukautta sitten s24.
Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.059 sekuntia
- Olet tässä:
- Etusivu
- Foorumi
- Main Forum
- Projektit
- Mercruiser 454/330hp > + 440hp