Hieman erillainen Chris Craft projekti

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 2 viikkoa sitten #2960 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Takaisin hetkeksi itse veneen rakennukseen...

Alunperin avo tila on perinteinen eli varustettu kahdella back to back tuolilla ja heittoistuimet koirankopin (moottorikoppa) molemmin puolin...







Tämä kait se on aikanaan ollut normi-layoutti....ja ei kait siinä suurempaa vikaa ollut kun kerran kävivät kaupaksi.
Itseä on kiinnostaneet enemmän nämä uudemmat daycruiserit joissa on enemmän toimiva "sohva- kulmaus" ajanviettoon yms. Toimintaan...tuo back to back toimii varmaankin ihan ok kuljetus moodissa, mutta itse halauan enemmänkin oleskelu ja seurustelu alueen.

Tämänlaisen oleskelutilan luominen olisi nyt tarkoituksena....se tarkoittaa sitä että ensin eteen erilliset penkit...





Ja sitten arvioidaan jäljelle jäävä tila niin että moottorille jää riittävästi tilaa....tällaiset sitten sovittelin aloittaen peräpäästä eli "moottorikopan etuseinästä" ...




(Moottorin paikalla on "tyhjennetty versio" joka on helpompi asetella paikoilleen )

Ja sitten seinustalle tulevat penkit....













Selkänojista tehtiin avattavat jolloin sinne saa säilytystilan...pitemmän penkin istuinosa on myös avattava jotta saadaan lisää säilytystilaa. Lyhyemmän "sohvan" istuinosa on kiinteä muodostaen subwooferille kotelon.

Selkänoja on "upotettu" niin pitkälle "sivukansien" alle kuin mahdollista, muuta kuitenkin niin että istuttaessa selälle jäisi tilaa. Kuten kuvista näkyy istuimista tehtiin hivenen taakseppäin nojaavat mukavuuden nimissä...

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 2 viikkoa sitten #2961 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Kun sivupenkit olivat löytäneet paikkansa jäljellä oli itse takatilan paneelit/moottorikoppa yms.
Takakulmiin soviteltiin "kulmaistuimet"... Jotka todennäköisesti soveltuvat löhöämiseen hienosti :-)














Lopuksi niiden väliin itse moottorikoppa jota tullaan käyttämään myös kulkureittinä veneeseen ja pois...




Sovittelun jälkeen sekä penkit että moottorikoppa (ja moottoritilan senämät) kuidutettiin sekä harsomatolla että biaksiaalilla. Moottorikopan rakenteissa käytettiin samaa metodia kuin stringereissä eli PB:llä paikoilleen ja sitten täbbäys ja lopuksi matto päälle ja kolme kerrosta topparia. Samaa konseptia käytettiin myös penkkeihin.









Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 2 viikkoa sitten #2962 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Kun penkkien toppari oli kuivunut niin ne luovutettiin verhoilijalle ja verhoilutyyliksi valittiin tuck'n roll



Moottirikoppakin oli saanut topcoat päällystyksen...





Saman käsittelyn kokivat muut moottoritilan paneelit...










Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 2 viikkoa sitten #2969 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Projektin edetessä ylijääneet osat kannattaa laittaa eteenpäin...

Ehjät penkit menivät myyntiin ja Silent Choise "venttiilit" + Y-putki myös koska omat pakosarjat eivät olleet enään mercruiserin ulostuoilla eli ne eivät mahtuneet...

Paremmat tiedot tämän foorumin myyntiosastolla, mutta tässä kuvat myytävistä osista







Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 1 viikko sitten #2976 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Noniin.....

Kun kerran "runko" oli "valmis"....on sitten tekniikan asennuksen vuoro...

Ja ensimmäisenä on juuri tehdyn takalaudan sahaaminen...
No big deal jos leikkaa juuri samoista kohdista kuin aiemmin.

Mutta entäs jos jos tekee mieli lisätä vauhtia?
...vetolaitetta voi nostaa jonkin verran ilman että muut ominaisudet kärsivät.....tai näin olen antanut itseni ymmärtää.

Mikä sitten olisi sopiva "korotus"....merccarin ohjekirja antaa maksimi mitaksi 60mm....ok...jätetään turvavaraa jonkin verran ja nostetaan vain 50mm....eli kun takalauta oli jo valmiiksi tehty niin tehtävänä oli vain uuden aukon leikkaaminen..
Ok...ei muutakuin pora laulamaan aloitusreijäksi ja siitä sitten eteenpäin...




Ok eli apuna käytettiin tuota merkkarin sapluunaa...ja se saatiin lainaksi valtuutetulta jälleenmyyjältä eli botski huollolta...
Leikkauksen jalkeen transom kiinnitettiin paikoilleen ja varmistettiin ettei runko kontaktia ollut....ja aukon pinnat kuidutettiin
Hartsilla....ja lopuksi maalattiin kahteen kertaan epoksilla.




No niin.... Nyt oli saatu perusta moottorin asennukselle..... Eli siis kilven asentaminen lukitsee moottorin paikan.
Katsotaanpas noita moottoripukkeja diesel moottorin asennustyökalulla...




Jaha...eihän se mätsää yhtään...on noin. 40mm liian korkea.




Ei muutakuin sirkkeli käteen ja moottoripukki poikki.....




Ja näin se istuu sen jälkeen...
Ja sitten taas hiomaan ja laminoimaan uudestaan ne moottoripukit...

Ja sitten muihin haasteisiin..

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 1 päivä sitten - 9 vuotta 9 kuukautta sitten #2985 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Ja sitten muihin hommiin...siis veneessä :-)

Mittaristo (ja kojetaulu)...toimii, mutta on vähän valju ja kulahtanut..












Jotain piristystä kaipaisi tämä kipparin työpöytä...
Ok....uudet mittarit valkoisella pohjalla ja sopivalla värityksellä koroterengas...




Ja sitten itse kojetaulun kytkimet...näyttävät kulahtaneelta, ei käy...uusi kytkinpaneeli ja starttaukseen sport tyylinen oma paneeli jossa voi ignition virran kytkeä itse ja startti toimii omasta painikkeesta.




Tjoo...näyttää paremmalta, mutta jotain vielä puuttuu...uusitaan myös ratti vähän nykyaikaisemmaksi...




Hmm...vähän pliisu vieläkin....mutta toiminnot rupeavat jo olemaan kohdillaan...ala vasemman kulman mittarit ovat laajakaista ja elektroninen p-a painemittari...nämä ovat mielestäni ne tärkeimmät perus mitrarit joista moottorin tila ( tai paremminkin ohjelmoinnin tarkkuus) käyvät ilmi...

Aiheeseen eli mittaristoon tullaan palaamaan vielä, mutta tämä oli lähtötaso...

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1
Viimeksi muokattu: 9 vuotta 9 kuukautta sitten Juzzi. Syy: kuvan lisäys

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.095 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi