Hieman erillainen Chris Craft projekti

Lisää
10 vuotta 1 kuukausi sitten #2923 : lauvii
Vastaus käyttäjältä lauvii aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Hyvältä näyttää, taidat olla tehnyt lasikuituhommia joskus ennenkin!

Itsellä ei kuituhommista suurtakaan ansioluetteloa ole, yhden targakaaren olen tehnyt ja sen perusteella voin hieman kuvitella minkälaista työtä toi on.

Vaatii ainakin hyvin tuuletetun työtilan tai sitten pihalla tekemistä se tuli huomattua!

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 1 kuukausi sitten #2924 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Omat aiemmat tutustumiset kuidun kanssa pelaamiseen ovat rajoittuneet ihan muutamiin pikkuosiin mitä autojen kanssa on tarvinnut eli periaatteessa ihan aloittelija tasolta lähdettiin yrittämään :-)

Varmaan tärkein "yllyke" tekemiseen on ollut iboats sivuston vene-projektien lukeminen ja varsinkin friscoboaters nimimerkin wellcraft projekti...hän oli viitsinyt jopa nauhoittaa videot youtubeen eri työvaiheista...niistä aika hyvin selvisi että ihan ihmisen tehtävissä nämä kunnostukset ovat...tärkein raaka-aine on viitselijäisyys.

Omaa venettä on tehty monissa olosuhteissa....ulkona, ladossa ja nyt viimeisenä ihan lämpimässä hallissa. Pääosa näistä kuidutuksista tehtiin ihan kylmässä ladossa ja vielä talvella joka aiheutti omat hankaluutensa koska lasikuitutöihin pitäisi se lämpötila olla mielellään yli 10 astetta...tämä vaati osien, hartsin ja veneen lämmittämistä ja suojaamista aina työn ajaksi...eli ajastimella teollisuus lämmitin lämmittämään pressutettua venettä jonka sisälle oli laminoitavat tarvikkeet tuotu....työn ajaksi pressut pois ja kamat ulos ja hommiin...ja työn valmistuttua samat asiat toisinpäin.

Tämä kyllä tarkoitti sitä että normaali yksinkertainenkin kuidutus vei sen 3 päivää...2 päivää valmisteluun, hiontaan, kuitupalasien valmiiksi leikkaamiseen yms. ja yksi päivä itse kuiduttamiseen...riippuen toki kohteen koosta...mutta näin asiat sujuivat pääosin.

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 1 kuukausi sitten #2925 : Arriva
Vastaus käyttäjältä Arriva aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Tuon käryämisen voi välttää käyttämällä epoxia normaalin polyesterihartsin sijasta.
Epoxi on muutenkin ominaisuuksiltaan ylivertainen materiaali, tosin myös kalliimpi.
Itse tein/teen oman projektini asuintalon alakerrassa sijaitsevassa autotallissa, joten
epoxi oli ainoa vaihtoehto. Fisco Boater on tullut seurattua täälläkin, inspiraation lähteenä. Videopätkät löytyvät myös YouTube:sta(FriscoJarretts), ja ovat paitsi informatiivisia myös hyvällä huumorilla tehty.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 1 kuukausi sitten #2926 : lauvii
Vastaus käyttäjältä lauvii aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Itse tein kuituhommat 30 asteen helteellä peltikatoksessa jossa oli varmaan 50 astetta lämpöä. Oli työvaiheet nopeita ja pääsi hionnat ja muut tekemään samantien. Voin kuvitella että kun olosuhteet ovat lähes päinvastaiset niin on varmasti todella kärsivällisyyttä vaativaa hommaa!

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 1 kuukausi sitten #2927 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti

lauvii kirjoitti: Itse tein kuituhommat 30 asteen helteellä peltikatoksessa jossa oli varmaan 50 astetta lämpöä. Oli työvaiheet nopeita ja pääsi hionnat ja muut tekemään samantien. Voin kuvitella että kun olosuhteet ovat lähes päinvastaiset niin on varmasti todella kärsivällisyyttä vaativaa hommaa!


No oli siinä se hyvä puoli ettei päässyt hartsit jymähtämään purkkiin...pystyi tekemään kaikessa rauhassa...
Pidin rajana noin -5C jonka kylmemmällä puolella tehtiin sitten muita juttuja kuin kuidutusta.

Juza

Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Juzzi
  • Juzzi hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Premium Member
  • Premium Member
Lisää
10 vuotta 1 kuukausi sitten #2929 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Hieman erillainen Chris Craft projekti
Homma jatkuu...

Moottoripukkien jälkeen olikin sitten vuorossa ensimmäinen laipio...siis väliseinä joka rajaa moottoritilan tankkitilasta.
Osa kuidutettiin ensin irrallaan





ja aseteltiin sitten PB pedille...liittymiskohtiin muotoiltiin taas kovera muoto jotta kuidutus olisi helpompaa...kuivuttuaan tehtiin taas hionta ja tabbing kahdella kerroksella hakemattoa niin että päälle tuleva kerros menee 50mm yli edellisen.




Sitten olikin vuorossa ne "tärkeimmät" pitkittäiset tuet eli stringerit...kuten kuvista näkee runkoon jätettiin etummaiset laipiot koska niissä ei ollut vaurioita ja niiden perusteella oli kohtuullisen helppoa mitoittaa nuo stringereiden alkupääty.
Stringereiden pituuden takia normi vanerin mitta 3m ei riitä vaan niitä joutuu jatkamaan....liitos tehtiin puolittamalla vaneria päädystä noin 25cm matkalta ja kuiduttamalla jatkos.




Stringerit kuidutettiin hakematolla molemmin puolin ja asennettiin taas PB pedille. Monissa muissa projekti tarinoissa mainitaan että stringerit eivät saisi koskettaa runkoa vaan ne olisi kuidutettava muutama millin raon kanssa jotta vältytään runkoon kohdistuvilta "hard spot" kohdilta joihin voi syntyä halkeama kun runko kuitenkin joustaa aallokossa.
Näin myös tehtiin...en ole itse kyllä varma tästä koska mielestäni tuo PB peti on yhtä kovaa kuin vanerikin...tiedä sitten...





Chris Craft Scorpion 210 LS1
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.071 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi