Formula 233 -83, MC 5,7 vortec-00, alpha1 gen II

  • aakosk
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Formula 233 -83
Lisää
10 vuotta 11 kuukautta sitten #2773 : aakosk
Eli otsikossa mainittu projekti aluillaan. Veneen toin ajamalla ruotsista elokuussa 2013. 200nm ehdin ajaa, kunnes vetolaite sanoi työsopimuksen irti. (ylävaihteiston laakeri), laakerin vaurioituminen mahdollisesti vaurioitti konettakin. Ilman vatolaitetta startatessa kuului koneesta voimakas kolahdus, joka "neljännellä".
Nyt on kone palasina tallin lattialla ja vetolaite purettu.
Talven aikan olisi tarkoitus tehdä kone uudestaan: 383 stroker, imusarja, kaasari, pakosarjat, nokka. Vortec kansilla ajattelin alkuun ainakin pärjätä. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Vetolaitteeksi on tarkoitus vaihtaa bravo I, mielellään XR. Jos sellaisia lymyilee, niin kiinnostaa, myös kilven kanssa. Alphan rojuja saa ostaa, kuhan saan irti. Kilpi ainakin hyvässä kunnossa.
Lisäksi tietenkin tarkoituksena hinkata sisustaa ja ulkokuorta, alkuperäinen tyyli säilyttäen.
Vanha omistaja on poistattunut veneen pohjasta kaikki myrkkymaalit, pohja on hyvässä kunossa. Meillä on toiseena veneenä purkkari ja sen pohjaa tietenkin maalaillaan myrkyillä, mutta mikä on ajatus tälläisten veneiden pohjan maalauksesta? Vene on vedessä koko kesän.
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 11 kuukautta sitten #2774 : paja
Vastaus käyttäjältä paja aiheessa Vs: Formula 233 -83, MC 5,7 vortec-00, alpha1 gen II
aika klassisen näköinen paatti. kyllä vortecit on hyvät kannet. stroukkisatsia valitessa kannattaa ottaa huomioon niiden 64cc palotila. lättäpäillä ruttu nousee jo kovin ylös. mutta tästä aiheestahan juttua löytyy jo tältä foorumilta ja S-24 sivuilta.
www.summitracing.com/int/parts/uem-kb142-030/overview/make/chevrolet
esim. 0-dekissä yo männällä puristus jää n. 9,7:ään ja saa quenchin vielä hierottua kohdalleen. pyytää koneistamoa jättämään männän 0.1mm alle tason niin jää vielä pieni korjausvara jos(kun) :P joskus jotain sattuu...

"Koneidenkanssa kun ollaan tekemisissä niin voi tulla aina mekaanisia häiriöitä" Kimmo westerberg tukholma-helsinki ennätysajo 87

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 11 kuukautta sitten #2786 : Cterror
Vastaus käyttäjältä Cterror aiheessa Vs: Formula 233 -83, MC 5,7 vortec-00, alpha1 gen II
Onnea uuden hankinnan ansiosta :D
Nättejä nuo suorakantiset paatit. Kävi minullakin ostoehdokkaana tuo 233nen. Tuo 383nen varmaan kannattaisi koittaa tehdä kierroskoneeksi niin alpha kestäisi paljon mukavammin. Kyllähän se on maailmalla tuntunut kestävän vaikka millaisia hp numeroita pienemmällä potkurilla. Saat hyppäämään hyvin ja vauhtiakin piisaa jos rpmmät riittää.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 11 kuukautta sitten - 10 vuotta 11 kuukautta sitten #2787 : jami
Vastaus käyttäjältä jami aiheessa Vs: Formula 233 -83, MC 5,7 vortec-00, alpha1 gen II
Joo, hienoa, että Formula-veneitä saadaan uitettua tänne Suomeen lisää. Ja sullahan on varsinainen Formula-klassikko eli legendaarinen 233, jolla Don Aronow aikoinaan voitti useita offshore-kisoja tosin aika monta vuosikymmentä sitten! ;)

Mun 242LS jutussa on pari kuvaa vastaavasta hienosti entisöidystä 1960-luvun 233:sta! ;) ihan inspiraatioksi.
Nämä veneet ovat tulevaisuuden klassikkoja kaikki!

Ja koneesta sen verran, että vääntöä / voimaa toi 24 asteinen vee-pohja kyllä vaatii pysyäkseen plaanissa saati mennäkseen kovaa...

Hieno venehankinta!

Formula 242LS / Stroker 496+Bravo1X
"One is one too many, one more is never enough."
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 11 kuukautta sitten jami.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • aakosk
  • Kirjoittaja
  • Poissa
  • New Member
  • New Member
  • Formula 233 -83
Lisää
10 vuotta 11 kuukautta sitten - 10 vuotta 11 kuukautta sitten #2791 : aakosk
Vastaus käyttäjältä aakosk aiheessa Vs: Formula 233 -83, MC 5,7 vortec-00, alpha1 gen II
Ensimmäinen pieni mutka projektissa. Lohko on kaksi pulttisella alakerralla, taitaa olla niin että sitä ei kannata lähteä virittämään? Ei taida kestää? Eli jos menee kone vaihtoon, onko järkevää siirtyä suoraan isolohkojen maailmaan. Lähinnä mietin asiaa, koska pakosarjat yms. kalliit osat pitäisi myös hankkia. Näillä näkymin vetolaitteeksi tulossa Bravo 1 XR.
Semmoinenkin tuli vielä mieleen, että jos siirtyy isolohkoon, niin joutuuko moottorin kiinnikkeitä siirtämään?
Viimeksi muokattu: 10 vuotta 11 kuukautta sitten aakosk.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10 vuotta 11 kuukautta sitten #2792 : Juzzi
Vastaus käyttäjältä Juzzi aiheessa Vs: Formula 233 -83, MC 5,7 vortec-00, alpha1 gen II
Kaks pulttinen on vaan vahvempi kuin nelipulttinen...näin tehtaan versioissa...
Ja kaks pulttisesta saa kohtuu helpolla nelipulttisen aftermarket setillä joka on taas kestävyydessään omaa luokkaansa.

Mutta....kuinka monta alapään porsimista olet itse todistanut?
Siis sellaista jossa syyllinen on nimenomaan tuo pulttimäärä?
...taitaa yleensä antautua nuo veivit aika paljon aiemmin...

Ei taida kannattaa huolestua pulteista alle 5-600hp:n

Juza


aakosk kirjoitti: Ensimmäinen pieni mutka projektissa. Lohko on kaksi pulttisella alakerralla, taitaa olla niin että sitä ei kannata lähteä virittämään? Ei taida kestää? Eli jos menee kone vaihtoon, onko järkevää siirtyä suoraan isolohkojen maailmaan. Lähinnä mietin asiaa, koska pakosarjat yms. kalliit osat pitäisi myös hankkia. Näillä näkymin vetolaitteeksi tulossa Bravo 1 XR.
Semmoinenkin tuli vielä mieleen, että jos siirtyy isolohkoon, niin joutuuko moottorin kiinnikkeitä siirtämään?


Chris Craft Scorpion 210 LS1

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.052 sekuntia
Toteutus: Kunena foorumi